woensdag 10 september 2014

Onze kinderen! Kameleontisch?

Vorige week, tijdens de cursus "Talent in Wetenschap & Techniek", werd in het kader van onderzoekend leren een vraag gesteld door één van de deelnemers: "Wat is belangrijker, de stappen die tijdens een onderzoek gemaakt worden of het (goede) antwoord vinden?"

Ik beleefde spontaan een déjà vu moment. Beelden uit mijn eigen kindertijd flitsten door mijn hoofd. Hoe was ik als kind? Hoe speelde en leerde ik? Ik was een dromerig meisje, dat graag door de bossen struinde, op onderzoek uitging en op school bedacht wat ik na schooltijd allemaal ging doen. In de klas hobbelde ik een beetje mee. Ik was een kameleon, paste me aan en leerde al snel om stil te zijn en vooral niet op te vallen. Ik was onzeker en dacht dat ik niet kon leren...


In mijn leven waren er leraren die veel voor me betekend hebben. Bijvoorbeeld meester de Sain; een meester die in me geloofde en me daarmee het vertrouwen in mezelf gaf. Hierdoor ontdekte ik dat ik heel veel kon. Zo organiseerde hij een boerderijproject waarbij je zelf op onderzoek uit mocht gaan. Ik vond het geweldig! Kinderen zelf laten onderzoeken, ontdekken en ervaren leidt tot prachtige verwondermomenten.

Op ontdekkingsreis...
Zoals Aristoteles al zei: ”Wat men moet leren doen, leert men door het te doen.”  Op een van de scholen waar ik gewerkt heb, waren de middagen zo ingericht dat kinderen “ruimte” kregen en daarmee het eigenaarschap over hun eigen leerproces. Hierbij was naast het resultaat het proces belangrijk. Zo waren kinderen van verschillende leeftijden bezig in de tuin (werkeiland natuur) om de dingen die ze tegen kwamen met flip-camera’s vast te leggen. De konijnen, de kippen met hun vers gelegde eieren, vliegende en kruipende insecten, de moestuin met zelf gezaaide groente, de struiken met oranje-roze framboosjes die door iedereen volop geplukt en geproefd werden, spelende kinderen, een fladderende vlinder…
Deze manier van werken biedt zoveel mogelijkheden om met kinderen in gesprek te gaan. Om hun creativiteit en verbeeldingskracht te zien, hen te observeren, te genieten van hun communicatie, sociale omgang, spel en avontuur. Wat kunnen we veel van hen leren!

10 tips om dit te stimuleren:
1.       Zorg voor een veilig klimaat
2.       Vertrouw erop dat kinderen willen leren, willen weten
          en willen onderzoeken
3.       Stimuleer en activeer kinderen
4.       Wees nieuwsgierig en blijf je verwonderen
5.       Luister naar wat kinderen te zeggen hebben
6.       Durf los te laten en “speel” mee.
7.       Geef kinderen de ruimte om zich te ontwikkelen
8.       Vertrouw op je eigen pedagogische deskundigheid
9.       Stel vragen
10.     Leer samen met de kinderen

Ontdek meer mogelijkheden om met onderzoekend leren aan de slag te gaan. Laten we de rol die een leerkracht speelt bij de ontwikkeling van een kind nooit onderschatten. Jij kunt als leerkracht het verschil maken! 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten