maandag 17 november 2014

De kip, het gouden ei of beiden?

Verandering, innovatie, pionieren...
Deze woorden vallen vaak in organisaties, maar hoe zorg je er nu voor dat veranderingen succesvol opgepakt worden? Dat er "bruggen geslagen worden" tussen de verschillende lagen in een organisatie en dat medewerkers betrokken zijn én blijven. Mensen zijn immers de grootste faal- of succesfactor in veranderingsprocessen.


Waarom organisatieveranderingen slagen of falen

De fabel van Aesopus "De kip met de gouden eieren" geeft hierin verhelderende inzichten:
Op een dag ziet een arme boer een schitterend gouden ei liggen in het nest van zijn lievelingskip.
Het ei is van zuiver goud. 
De boer kan het niet geloven.
Zijn verbazing wordt nog groter wanneer hij de volgende dag dezelfde ontdekking doet. Elke dag weer rent hij naar het nest. Hij wordt enorm rijk. Maar niet alleen zijn rijkdom, ook zijn hebzucht en ongeduld worden groter. Het wachten valt hem steeds zwaarder. Op een dag besluit hij de kip te slachten om de eieren er allemaal tegelijk uit te halen. Maar wat blijkt; er is geen gouden ei te bespeuren...  
"De boer heeft de kip die hem de gouden eieren leverde om zeep geholpen!"


Effectiviteit

Deze fabel is te beschouwen als definitie van effectiviteit (Stephen Covey: "De zeven eigenschappen voor succes in je leven"). De effectiviteit is afhankelijk van twee factoren, namelijk dat wat je produceert (de gouden eieren) en het productieapparaat (de kip). Wanneer je je richt op de gouden eieren en de kip verwaarloost, zul je binnen afzienbare tijd het instrument dat de eieren produceert kwijtraken. Heb je alleen maar oog voor de kip, dan zul je al snel niet meer in staat zijn jezelf en je productieapparaat te onderhouden. Effectiviteit is een kwestie van evenwicht.


Mijmeringen over onderwijs...

Laten we ons richten op wat onze kinderen nodig hebben en hierbij onze leerkrachten koesteren door naar hen te luisteren, hen goed toe te rusten en te faciliteren voor het onderwijs dat de 21ste eeuw van ons vraagt. Geef hen het vertrouwen om eigen competenties, ondernemerschap en authenticiteit zichtbaar te maken in ons onderwijs.
Dat komt uiteindelijk de effectiviteit in de breedste zin van het woord ten goede...


Charlotte van Doorn                    Ellen de Haan

www.vindingrijker.eu                    www.lefonderwijsadvies.nl
 ,




Geen opmerkingen:

Een reactie posten